چرخش ۹۹ میلیون تنی قراضه آهن در سال ۲۰۲۳/ بیشترین حجم واردات و صادرات مربوط به چه کشورهایی است؟

به گزارش فولاد نیوز، به گزارش خبرنگار فولادبان، بر اساس فهرستی که از سوی وورد استیل منتشر شده، میزان صادرات و واردات قراضه آهن در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اعلام گردید.
بر اساس این آمار، صادرات جهانی قراضه آهن در سال ۲۰۲۳، ۹۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال قبل ۰٫۲ درصد افزایش داشته است.
آمریکا در سال ۲۰۲۳ بزرگترین صادرکننده قراضه آهن در جهان بود و ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن صادرات این محصول را به ثبت رساند که نسبت به سال ۲۰۲۲، افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی را نشان میدهد.
همچنین در سال ۲۰۲۳، کشورهای آلمان با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتن صادرات قراضه آهن و بریتانیا با صادرات ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی رتبههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. صادرات این محصول در بریتانیا نسبت به سال ۲۰۲۲، یک میلیون تن افت داشت اما آلمان توانست ۳۰۰ هزار تن افزایش صادرات را به ثبت برساند.
از طرفی بزرگترین واردکننده قراضه آهن در سال ۲۰۲۳، ترکیه با ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که نسبت سال ۲۰۲۲ کاهش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی واردات را تجربه کرد.
همچنین ایتالیا با واردات ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن قراضه آهن و آمریکا با واردات ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارت تنی رتبههای دوم و سوم را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند.
مجموع واردات آهن در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ۹۷ میلیون تن بود که نسبت به مجموع صادرات کمتر است. دلایل تفاوت بین صادرات و واردات جهانی قراضه آهن شامل موارد زیر است:
اختلاف زمانی در ثبت معاملات: برخی معاملات تجاری ممکن است به صورت زمانی متفاوت در کشور صادرکننده و واردکننده ثبت شوند. به عنوان مثال، ممکن است یک کشور صادرات قراضه آهن را در سال ۲۰۲۳ ثبت کند، اما آن قراضه به دلایل مختلف (مانند حمل و نقل طولانی یا تاخیر گمرکی) در سال بعد وارد کشور مقصد شود. این امر میتواند باعث تفاوت در آمار سالانه شود.
قراضههای از دست رفته در فرآیند حمل و نقل یا پردازش: برخی قراضهها ممکن است در طول حمل و نقل یا فرآیند بازیافت از بین بروند یا غیرقابل استفاده شوند. در نتیجه، ممکن است بخشی از صادرات ثبت شود، اما این مقدار به طور کامل به عنوان واردات ثبت نشود.
قراضههای با کیفیت پایین: گاهی قراضههای صادر شده ممکن است توسط کشور واردکننده به دلیل عدم تطابق با استانداردها پذیرفته نشوند و به کشورهای مبدأ بازگردانده شوند یا از چرخه تجاری خارج شوند. این وضعیت میتواند باعث تفاوت آماری بین صادرات و واردات شود.
موانع تجاری و قوانین گمرکی: برخی محمولههای صادراتی ممکن است به دلایل تجاری یا قانونی در مرزها توقیف یا منع شوند. این امر میتواند باعث شود که بخشی از صادرات ثبت شده هرگز به عنوان واردات در کشور مقصد ثبت نشود.