ژاپن استیل به دنبال تقاضای فزاینده چین برای ماشینآلات قالبگیری تزریقی منیزیم
سازندگان قطعات خودرو به طور فزایندهای به سمت قطعات بزرگتر و سبکتر از آلومینیوم روی میآورند.
به گزارش فولاد نیوز، شرکت ژاپن استیل در تلاش است تا تقاضای رو به رشد برای ماشینآلات قالبگیری تزریقی قدرتمند که قطعات «گگامنیزیوم» تولید میکنند را جذب و با تبلیغ مزیت فلز سبک برای قطعات خودرو، تأمینکنندگان خودروی چینی را هدفگذاری کند. اما همزمان با افزایش تقاضای چین، تولیدکنندگان چینی نیز در تلاش هستند تا سهمی از بازار ماشینآلات قالبگیری برای تولید قطعات منیزیم بهدست آورند. ژاپن استیل قصد دارد با معرفی محصولاتی که نیازهای تولیدکنندگان محلی را برآورده میکند، با این رقابت مقابله کند.
در گوشهای از کارخانه ژاپن استیل در هیروشیما در گرمای سوزان آخر تابستان، صدای کمرنگی از برخورد آهنگی به گوش رسید. این کارخانه که در ابتدا به عنوان تولیدکننده قطعات ماشینآلات توسط بنیانگذار مزدا موتور تأسیس شده بود، پس از خریداری توسط ژاپن استیل، به بزرگترین سایت گروه تبدیل شد و حدود ۵۰ درصد از نیروی کار کل شرکت در اینجا مشغول به کار است.
ماشین قالبگیری تزریقی که قطعات منیزیم تولید میکند، از تکنولوژیای به نام «تیکسومولدینگ» استفاده میکند. این فرایند شامل تزریق آلیاژ نیمهجامد منیزیم به داخل قالب است. این ماده در یک اکسترودر به دمای حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد گرم میشود و سپس با استفاده از یک پیچ در سیلندر، از قالب خارج میشود و صدای درهمریختگیای ایجاد میکند.
در کمتر از ۱۰ ثانیه، ماده نیمهمایع داخل قالب به دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد کاهش مییابد و قطعه نهایی قابل برداشت از قالب خواهد بود.
به جای استفاده از قالبگیری تزریقی، قطعات منیزیم میتوانند از طریق ریختهگری معمولی قالب تولید شوند. اما این روش نیازمند استفاده از گازهای مقاوم در برابر شعله است که به گرم شدن کره زمین کمک میکنند و بنابراین روش تیکسومولدینگ مبتنی بر تزریق مزیت زیستمحیطی دارد.
گرچه بسیاری از سازندگان ماشینآلات قالبگیری تزریقی در ژاپن وجود دارند، ژاپن استیل تنها شرکتی است که قادر به تولید تجهیزات تیکسومولدینگ برای منیزیم است. ژاپن استیل و یک شرکت کانادایی قبلاً این ماشینآلات را با استفاده از تکنولوژیهای توسعه یافته در خارج عرضه میکردند. شرکت کانادایی در نهایت از بازار خارج شد و ژاپن استیل به تنها بازیگر این بازار تبدیل شد. اما در سالهای اخیر، شرکتهای چینی در این حوزه برجسته شدهاند.
جون اوتا، مدیر کل دپارتمان فروش ماشینآلات اختصاصی در بخش ماشینآلات قالبگیری تزریقی، درباره درخواستهای تولیدکنندگان قطعات خودرو در چین گفت: «هرچه بزرگتر، بهتر.» سازندگان خودروهای برقی در چین شروع به استفاده از قطعات بزرگ آلومینیومی ساخته شده با استفاده از تکنولوژیهای گگاکاست کردهاند، اما اکنون توجه بیشتری به قطعات منیزیم نشان میدهند. چین تقریباً ۹۰ درصد تولید منیزیم جهانی را به خود اختصاص میدهد.
ویژگی کلیدی منیزیم، سبکی شگفتانگیز آن در مقایسه با مواد دیگر خودرویی مانند فولاد و آلومینیوم است. منیزیم ۸۰ درصد سبکتر از فولاد و ۴۰ درصد سبکتر از آلومینیوم است. در سال ۲۰۲۲، این شرکت ماشین قالبگیری تزریقی منیزیم با نیروی قفل ۳۰۰۰ تن را راهاندازی کرد که قویترین کلاس در جهان است.
چندین دستگاه با قیمت بین ۴۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون ین (۲.۶ میلیون تا ۳.۳ میلیون دلار) تاکنون به فروش رسیده است.
شوجی نونوشیتای، مدیر اجرایی ژاپن استیل، در اینباره گفت: «ما قبلاً درخواستهای دیگری هم داشتیم و این حس را داریم که قالبگیری تزریقی منیزیم شروع به گسترش کرده است.»
در حالی که تولیدکنندگان قطعات خودرو در چین مشتاقند که سابقه خود را با «گگاپارتهای ساخته شده از منیزیم» افزایش دهند، خودروسازان ژاپنی هنوز محتاطانه عمل میکنند. بزرگترین ماشینآلات قالبگیری تزریقی منیزیم که ژاپن استیل در ژاپن تحویل داده است، آنهایی هستند که نیروی قفل آنها تا ۱۳۰۰ تن میرسد.
بازار منیزیم ژاپن از زمانی که این ماده برای قطعات هواپیما در دهه ۱۹۵۰ استفاده شد، شاهد چندین دوره رونق بوده است. به ویژه این فلز در قطعات بدنه تلفنهای همراه و پخشکنندههای دیسک مینی در دهه ۲۰۰۰ استفاده شد و تقاضا در حدود سال ۲۰۲۱ برای استفاده در لپتاپها افزایش یافت. اکنون تقاضا بیشتر متمرکز بر خودروهای برقی، بهویژه در چین است.
با تبدیل خودروهای برقی به وسایل سرگرمیمحورتر، قطعات بیشتری از منیزیم در کیسهای یکپارچه برای پنلهای نمایشگر کریستال مایع بزرگ استفاده میشوند. همچنین این ماده در نمونهسازی قطعات بزرگ مانند تیرهای عرضی خودرو که از داشبورد پشتیبانی میکنند، بهکار میرود.
ژاپن استیل از دهه ۱۹۹۰ ماشینآلات قالبگیری تزریقی منیزیم را عرضه کرده است. موفقیت اولیه این شرکت در تجاریسازی این ماشینآلات به دلیل تخصصی است که در طول تلاشهایش در زمینه ماشینآلات قالبگیری پلاستیک که از دهه ۱۹۶۰ آغاز شده بود، به دست آورده است.
این شرکت پنج مدل مختلف از ماشینآلات قالبگیری منیزیم با نیروی قفل از ۲۸۰ تن تا ۳۰۰۰ تن معرفی کرده و اخیراً تصمیم گرفته است در سال مالی ۲۰۲۵ دستگاهی با نیروی قفل ۱۸۰۰ تن معرفی کند تا به تقاضای شرکتهای چینی پاسخ دهد.
این شرکت قصد دارد تا فروش کلی ماشینآلات قالبگیری تزریقی منیزیم و قطعات پردازش شده را تا سال مالی ۲۰۲۸ به بیش از ۱۰ میلیارد ین برساند که ۱.۷ برابر سطح فعلی است.
شرکتهای چینی به طور فعال وارد بازار شدهاند. جامعه مهندسان خودرو چین برنامهای برای تمرکز بر منیزیم مطابق با سیاستهای دولتی اتخاذ کرده است. تولیدکنندگان محلی در چین در حال گسترش محصولات خود هستند.
بزرگترین سازنده ماشینآلات قالبگیری تزریقی در چین، گروه هاتیان است که اعلام کرده است ماشینآلاتی با نیروی قفل ۷۰۰۰ تن برای تولید قطعات درب، شاسی و محفظههای باتری برای خودروهای برقی راهاندازی کرده است.
در حالی که ژاپن استیل ادعا میکند که مشتریان آن با رقبای چینی همپوشانی ندارند، آنها در حال کسب نیروی بیشتری هستند.
او گفت: «ما با تکنولوژی و هزینه کل عملیاتی رقابت خواهیم کرد و با ایجاد سیستمی که به ما امکان میدهد در زمان مورد نظر مشتری، تحویل دهیم، پیش خواهیم رفت.»
ژاپن استیل در سال ۱۹۰۷ به طور مشترک با یک شرکت بریتانیایی تأسیس شد و ریشههایی در کسبوکار دفاعی از جمله تولید لوله تفنگ دارد. از ابتدای فعالیت خود در توسعه و ساخت قطعات کلیدی در کارخانههایش در هیروشیما و موروران در هوکایدو، این شرکت مهارتهای طراحی و فناوریهای برش خود را به منظور ساخت قطعات مقاوم و حرارتدیده تقویت کرده است.
این شرکت همچنین بر روی تولید ظروف بزرگ تحت فشار برای راکتورهای هستهای کار میکند.
ژاپن استیل همچنین قصد دارد سیستمی را معرفی کند که قادر به رقابت با سازندگان چینی از نظر مدیریت موجودی باشد. به عنوان مثال، یک دستگاه ۲۸۰ تنی چابک ممکن است ماهها طول بکشد تا توسط این شرکت تحویل داده شود، در حالی که شرکتهای چینی میتوانند آن را در حدود یک ماه تحویل دهند. ژاپن استیل در حال بررسی روشهایی برای کاهش زمان تحویل با کوتاه کردن زمان انتظار برای قطعات مورد نیاز خود است.
در همین حال، تسلا به نظر میرسد که استفاده از آلومینیوم گیکاکست یکتکه را دستکم تا حدی بازنگری کرده است. این شرکت به استفاده از قطعات ورق فولادی فشرده برای بخش جلوی مدل Y جدید خود که در ماه آوریل تحویل داده شد، روی آورده است. باید دید که تغییر سیاست تسلا چه تأثیری بر استفاده سازندگان چینی از گگاپارتهای ساخته شده از منیزیم خواهد داشت.
ژاپن استیل معتقد است که حرکت تسلا تأثیری بر برنامههای توسعه سازندگان چینی نخواهد گذاشت. با توجه به اینکه منیزیم دارای استحکام خاصی است که تقریباً ۳۰ درصد بیشتر از فولاد با کشش بالا است، تقاضای جهانی برای منیزیم پیشبینی میشود که بدون تغییر باقی بماند چرا که مزیت کاهش وزن از تغییر از فولاد با کشش بالا به آلومینیوم بیشتر است.
بازار جهانی منیزیم پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۳ به حدود ۱۸.۹ میلیارد دلار برسد که ۱.۷ برابر اندازه آن در سال ۲۰۲۴ است. این تقاضا عمدتاً از صنایع خودرو و هوافضا خواهد بود، جایی که کاهش وزن اهمیت دارد.
بهویژه در آسیا، «چین بازار منیزیم را به عنوان بزرگترین تولیدکننده و خریدار پشتیبانی میکند.» با گسترش بازار، توانایی پاسخدهی سریع به تقاضای تغییر یافته احتمالاً تعیینکننده خواهد بود که چه کسی در این بازار پیروز میشود.