شرکت‌های فولاد خواستار کاهش ۵۰ درصدی سهمیه‌های فعلی و افزایش تعرفه‌ها برای مقادیر مازاد از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد شده‌اند. آن‌ها معتقدند که سهمیه‌های فعلی ۲۶ درصد بالاتر از سطح اولیه هستند، در حالی‌که تقاضا کاهش یافته است.

به گزارش فولاد نیوز، کمیسیون اروپا قصد دارد سهمیه واردات فولاد را تقریباً به نصف کاهش داده و تعرفه‌ها برای حجم‌های وارداتی مازاد بر این سهمیه را به ۵۰ درصد افزایش دهد؛ اقدامی که مطابق با تعرفه‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده و کانادا خواهد بود. این خبر را دو منبع آگاه روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند.

این اقدامات بخشی از بسته جدید حمایت از صنعت فولاد خواهد بود که قرار است در تاریخ ۷ اکتبر معرفی شود.

استفان سِژورنه، معاون اجرایی کمیسیون اروپا در حوزه راهبرد صنعتی، روز چهارشنبه این موضوع را پیش از اعلام رسمی با انجمن‌های فولاد و اتحادیه‌ها در میان گذاشته است.

هنریک آدام، رئیس انجمن فولاد اروپا (یوروفر) و معاون رئیس تاتا استیل، در یک نشست خبری اعلام کرد که سژورنه به حاضران اطمینان داده که پیام آن‌ها را درک کرده است، بدون آن‌که جزئیات بیشتری ارائه دهد.

سهمیه‌های حفاظتی واردات فولاد به‌زودی منقضی می‌شوند

در حال حاضر واردات فولاد به اتحادیه اروپا تحت نظارت مکانیزم‌های حفاظتی قرار دارد، اما این تدابیر طبق قوانین سازمان تجارت جهانی قرار است در میانه سال ۲۰۲۶ منقضی شوند.

شرکت‌های فولاد خواستار کاهش ۵۰ درصدی سهمیه‌های فعلی و افزایش تعرفه‌ها برای مقادیر مازاد از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد شده‌اند. آن‌ها معتقدند که سهمیه‌های فعلی ۲۶ درصد بالاتر از سطح اولیه هستند، در حالی‌که تقاضا کاهش یافته است.

تعرفه پیشنهادی ۵۰ درصدی اتحادیه اروپا را در سطحی مشابه با کانادا و ایالات متحده قرار خواهد داد، هرچند تعرفه‌های آمریکا از اولین تن وارداتی اعمال می‌شود.

اتحادیه اروپا و متحدان غربی در تلاش هستند تا ظرفیت مازاد جهانی تولید فولاد را مهار کنند؛ ظرفیتی که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۷ به ۷۲۱ میلیون تن برسد، عمدتاً به دلیل یارانه‌های دولتی چین به کارخانه‌های فولاد آن کشور.

اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی روندهای بازار برای اعمال تدابیر حفاظتی احتمالی بر آلومینیوم و همچنین اعمال عوارض صادراتی بر ضایعات فلزی است.

این نظام جدید محدودسازی واردات فولاد می‌تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا با ایالات متحده به توافقی برسد که طبق آن، تعرفه‌های ۵۰ درصدی آمریکا با نظام سهمیه‌ای جایگزین شوند؛ توافقی که در پایان ژوئیه بین دو طرف به‌طور کلی مطرح شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که در قالب یک «اتحاد فلزات» با آمریکا همکاری نزدیکی خواهد داشت تا تولیدات داخلی خود را در برابر چین محافظت کند.

ماروش شفچوویچ، مسئول تجارت کمیسیون اروپا، در ماه جاری با جِیمی گِریر، نماینده تجاری ایالات متحده، در آسیا دیدار کرده تا مذاکرات مربوط به این موضوع را از سر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید