زافرول تأکید کرد که فولاد یکی از صنایع با بیشترین شدت انتشار کربن در مالزی است و همین مسئله آن را در معرض موانع تجاری و مقرراتی قرار می‌دهد، بنابراین کربن‌زدایی یک ضرورت است.

به گزارش فولاد نیوز، تنگکو زافرول عزیز، وزیر تجارت مالزی، روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی صنعت فولاد خود است؛ برنامه‌ای که با هدف مدیریت ظرفیت مازاد، بازسازی نظام مجوزدهی و آماده‌سازی برای کربن‌زدایی تدوین شده و هدف نهایی آن، تبدیل صنعت فولاد به بخشی «کاملاً سبز» تا سال ۲۰۵۰ است.

این نقشه راه ۱۰ ساله شامل اقداماتی از جمله تدوین دستورالعمل‌های شفاف برای صدور مجوز به تولیدکنندگان، اجرای چارچوبی برای قیمت‌گذاری کربن و شفاف‌سازی آن، و همچنین گسترش دسترسی به منابع مالی برای تسهیل گذار به تولید سبز و با ارزش افزوده بالاتر است.

زافرول تأکید کرد که فولاد یکی از صنایع با بیشترین شدت انتشار کربن در مالزی است و همین مسئله آن را در معرض موانع تجاری و مقرراتی قرار می‌دهد، بنابراین کربن‌زدایی یک ضرورت است.

او همچنین خاطرنشان کرد که این صنعت با عدم تعادل شدید بین عرضه و تقاضای داخلی مواجه است. طبق پیش‌بینی‌ها، ظرفیت بالادستی تولید فولاد تا سال ۲۰۳۰ ممکن است به ۴۰.۸ میلیون تن برسد، در حالی‌که تقاضا تنها حدود ۱۴.۷ میلیون تن برآورد شده است.

او گفت: «این شکاف نشان‌دهنده وجود ظرفیت مازاد است؛ دارایی‌هایی که کمتر از ظرفیت به‌کار گرفته می‌شوند، بازده پایین سرمایه‌گذاری‌ها، و شرایط بازار که موجب کاهش رقابت‌پذیری و تاب‌آوری شده‌اند.»

وزیر تجارت مالزی همچنین پیشنهاد داد که اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) یک پایگاه داده مشترک درباره ظرفیت و نرخ بهره‌برداری از آن ایجاد کند تا از این طریق بتوان با پدیده‌های مازاد ظرفیت، دامپینگ و انتقال غیرقانونی کالا مقابله کرد.

او همچنین خواستار آن شد که کشورهای جنوب شرق آسیا یک مسیر مشترک برای کربن‌زدایی صنعت فولاد تدوین کرده و امکان ایجاد مراکز منطقه‌ای برای تولید فولاد سبز را بررسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید