قیمت نیکل در بازارهای جهانی به کف خود رسیده است؟
نیکل که در تولید فولاد ضدزنگ و باتری خودروهای الکتریکی کاربرد دارد، به دلیل رونق تولید در اندونزی، با مازاد شدیدی در عرضه روبهرو شده است. این موضوع هر روز در گزارشهای موجودی انبارهای LME یادآوری میشود.
به گزارش فولاد نیوز، باورش سخت است که نیکل تا همین یکی دو سال پیش تا آنجا بیثبات شده بود که تقریباً بازار فلزات لندن (LME) را دچار وضعیت بحرانی کرد. بیشتر طول امسال، بازار لندن بهطور کمرمق و بیجان، در حدود سطح ۱۵ هزار دلار به ازای هر تن متریک، که پایینترین سطح در پنج سال اخیر است، نوسان کرده است.
نیکل که در تولید فولاد ضدزنگ و باتری خودروهای الکتریکی کاربرد دارد، به دلیل رونق تولید در اندونزی، با مازاد شدیدی در عرضه روبهرو شده است. این موضوع هر روز در گزارشهای موجودی انبارهای LME یادآوری میشود.
موجودی انبارها در LME، چه رسمی و چه غیررسمی، بهطور پیوسته افزایش یافته و اکنون با رسیدن به ۳۰۸ هزار تن، در بالاترین سطح خود از زمان آغاز انتشار دادههای غیررسمی در سال ۲۰۲۰ قرار دارد.
با این حال، چرا سرمایهگذاران بهطور مداوم در حال افزایش موقعیتهای خرید خود هستند و شرط بستهاند که قیمتها به زودی افزایش خواهد یافت؟
آیا تنها مسیر رو به بالاست؟
سال گذشته، صندوقهای سرمایهگذاری بیشتر از سمت فروش (short) وارد بازار نیکل شدند، چرا که قیمت نیکل در حال سقوط بود. حتی تا ماه ژوئن نیز بسیاری از آنها موقعیت فروش خالص داشتند.
هنوز هم بسیاری از سرمایهگذاران دیدگاه منفی دارند، اما از اواسط آوریل تاکنون موقعیتهای خرید بهتدریج افزایش یافتهاند و اکنون با رسیدن به ۴۵٬۳۲۱ قرارداد، معادل ۲۷۲ هزار تن، این میزان بیشترین سطح خوشبینی به بازار از مارس ۲۰۲۲ تاکنون را نشان میدهد.
همان ماهی که قیمت نیکل جهش شدیدی داشت و LME مجبور به تعلیق معاملات شد، و از آن زمان به بعد روند قیمت کاملاً نزولی بوده است.
نکته اینجاست که بازار در حال حاضر هیچگونه سیگنال حرکتی خاصی به صندوقها نمیدهد. قیمت نیکل سهماهه در LME از ماه مه تاکنون در بازه محدودی بین ۱۴٬۸۰۰ تا ۱۶٬۰۰۰ دلار در نوسان است.
بهنظر میرسد این تنها یک محاسبه جمعی باشد: اگر نیکل بیشتر از این پایین نمیرود، لابد دیر یا زود باید بالا برود.
رشد عرضه اندونزی بازار LME را اشباع کرده است
رونق تولید نیکل در اندونزی باعث شده فلز مازاد بهطور پیوسته وارد سیستم انبارهای LME شود. نسبت نیکل چینی در انبارهای رسمی LME از صفر در آگوست ۲۰۲۳ به ۶۵ درصد در پایان ماه گذشته افزایش یافته است.
تولید نیکل تصفیهشده در چین، که از سنگ معدن اندونزی تغذیه میشود – ابتدا به یک محصول میانی تبدیل و سپس برای فرآوری به چین صادر میشود – به سرعت در حال رشد است.
نیکل اندونزی همچنین پس از آنکه اولین برند این کشور در سال گذشته در بورس LME فهرست شد، مستقیماً وارد سیستم این بازار شده است. تا پایان ماه اوت، ۸٬۸۳۸ تن نیکل رسمی اندونزی در انبارهای LME ثبت شده بود.
با توجه به افزایش تقریباً روزانه موجودی در LME، مقاومت قیمت نیکل چشمگیر بوده است – که این یکی از دلایلی است که سرمایهگذاران فکر میکنند قیمت احتمالاً به یک کف هزینهای رسیده است.
ترمز دستی تولید اندونزی؟
با این حال، هرگونه بازگشت پایدار قیمت منوط به این است که اندونزی بالاخره ترمز رونق بیحد تولید نیکل خود را بکشد.
تقریباً همه تولیدکنندگان دیگر از بازار خارج شدهاند. به گفته تحلیلگران بانک مککواری، در سالهای اخیر حدود ۵۰۰ هزار تن از عرضه نیکل از بازار حذف شده است.
اما تولید در اندونزی همچنان در حال افزایش است. مککواری برآورد کرده که تولید این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۱.۳ میلیون تن رسیده است، که ۶۹ درصد از تولید جهانی را شامل میشود.
کاملاً مشخص است که اگر قرار باشد کسی تعادل فعلی در عرضه را تغییر دهد، آن کشور اندونزی خواهد بود.
نشانههایی وجود دارد که دولت اندونزی نقش نظارتی فعالتری در این بخش ایفا میکند. یک گروه کاری دولتی اخیراً قطعاتی از اراضی معادن را به دلیل نداشتن مجوزهای جنگلداری ضبط کرده است.
اما قویترین ابزار دولت، نظام سهمیهگذاری تولید معادن است. اندونزی برنامه دارد سال آینده به سیستم سهمیهبندی سالانه بازگردد تا نظارت و کنترل بهتری بر عرضه اعمال کند.
کل زنجیره تأمین نیکل چین-اندونزی به این وابسته است که چه مقدار نیکل از دل زمین خارج شود.
در سال جاری، بهدلیل تأخیر در صدور مجوز، بدی آبوهوا و کاهش عیار سنگ معدن، دسترسی به سنگ معدن محدود بوده است. در واقع، بزرگترین تولیدکننده جهان از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون، مقدار کمی اما پیوسته سنگ معدن از فیلیپین وارد کرده است.
دولت اندونزی میتواند این محدودیت را شدیدتر کند – و فعالان بازارِ صعودی نیکل فقط میتوانند امیدوار باشند که چنین کند.