این حرکت همچنین نشان‌دهنده نگرانی فولادسازان از افزایش موانع تجاری است؛ آنها ترجیح می‌دهند حالا تا می‌توانند بفروشند، چرا که احتمال دارد محدودیت‌ها بیشتر شود.

به گزارش فولاد نیوز، صادرات فولاد چین امسال بین ۴ تا ۹ درصد رشد خواهد داشت و به ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون تن خواهد رسید، طبق پیش‌بینی ۱۱ تحلیلگر که همگی پیش‌تر سقوط صادرات را پیش‌بینی کرده بودند.

این میزان رکوردی بی‌سابقه برای چین خواهد بود که بیش از نیمی از تولید فولاد جهان را در اختیار دارد و نشان می‌دهد فولادسازان و بازرگانان این کشور به دنبال بازارهای جدید برای فلزی هستند که دیگر در داخل کشور جذب نمی‌شود، جایی که مصرف فولاد در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید و پس از آن بازار مسکن سقوط کرد.

این حرکت همچنین نشان‌دهنده نگرانی فولادسازان از افزایش موانع تجاری است؛ آنها ترجیح می‌دهند حالا تا می‌توانند بفروشند، چرا که احتمال دارد محدودیت‌ها بیشتر شود.

اما این نگرانی می‌تواند خودش موجب تشدید شود، زیرا افزایش صادرات چین جریان‌های جهانی را تغییر داده و کشورهای دیگر را وادار به حمایت از تولید داخلی و بستن بازارهایشان می‌کند.

از سال ۲۰۲۴ تاکنون، ۵۴ تعرفه و محدودیت تجاری علیه فولاد چین اعمال شده که بیشتر از مجموع سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ است. کارشناسان می‌گویند افزایش صادرات می‌تواند فشار برای محدودیت‌های بیشتر را بیشتر کند.

اتحادیه اروپا اوایل همین ماه اعلام کرد که به دنبال راه‌های جدیدی برای محدود کردن واردات فولاد است و مکزیک نیز طرحی را برای افزایش تعرفه‌ها بر واردات چینی از جمله فولاد معرفی کرده است.

صادرات فولاد چین پیش از این در سال ۲۰۱۵ به اوج رسیده بود، اما با افزایش موانع تجاری و رونق بازار مسکن در چین که تقاضا برای فولاد در ساخت‌وساز را افزایش داد، روند کاهش یافت. این بار فولادسازان با تمرکز بر بازارهای جدید که موانع کمتری دارند یا اصلاً محدودیتی ندارند، صادرات را حفظ می‌کنند.

بزرگ‌ترین فولادساز چین، بائوشان آهن و فولاد (بائو استیل)، ماه گذشته اعلام کرد که صادراتش به بازارهای نوظهور در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا به سرعت در حال رشد است و پیش‌بینی می‌کند امسال صادراتش به ۱۰ میلیون تن برسد.

صادرات فولاد چین به عربستان سعودی، مالزی و تایلند در هفت ماه اول سال جاری به ترتیب ۲۴، ۱۴ و ۱۳ درصد افزایش یافته است، اگرچه مالزی در ماه ژوئیه تعرفه ضددامپینگ بر برخی واردات اعمال کرده است. اما صادرات چین به شرکای تجاری اصلی مانند ویتنام و کره جنوبی که آنها هم تعرفه ضددامپینگ وضع کرده‌اند، به ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد کاهش یافته است.

یک تاجر فولاد در شرق چین که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود گفت: «بازار برای ما معامله‌گران بسیار سخت است… فعلاً سفارشات ویتنام و کره جنوبی تقریباً صفر است… ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بازارهای جدید را توسعه دهیم.»

معمولاً چین محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌کند، اما فولادسازان این روزها بیشتر به سمت محصولات ساده‌تر مانند بیلت فولادی (بلوک‌های نیمه‌تمام فلز خام) روی آورده‌اند، چرا که این محصولات تعرفه کمتری دارند.

صادرات بیلت در هفت ماه اول سال سه برابر سال قبل بوده، در حالی که صادرات میلگرد فولادی، که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود، ۷۷ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، صادرات ورق فولادی نازک و گرم که در تولید کاربرد دارد و معمولاً مشمول تعرفه است، ۲۳ درصد کاهش یافته است.

این تغییر به سمت محصولات کم‌ارزش‌تر باعث کاهش ارزش صادرات فولاد چین شده است، اگرچه حجم صادرات رکوردی است.

صادرات فولاد چین

صادرات فولاد چین در هشت ماه اول سال از نظر حجم ۱۰ درصد رشد داشت اما از نظر ارزش دلاری یک درصد کاهش یافت. توسعه صادرات محصولات نیمه‌تمام معمولاً نشانه‌ای است که صادرات به اوج خود نزدیک شده است و نشان می‌دهد بازار تحت فشار است.

دولت چین نیز نسبت به افزایش صادرات محصولات نیمه‌تمام نگرانی دارد و می‌خواهد فولادسازان ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند؛ به همین دلیل در حال بررسی افزایش مالیات‌های صادراتی برای جلوگیری از ارسال محصولات کم‌ارزش‌تر است.

با این شرایط و موج جدید حمایت‌گرایی، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که صادرات فولاد چین امسال به اوج خود خواهد رسید. یک کارشناس گفت: «بازارهای خارجی اشباع شده‌اند و موانع تجاری در حال افزایش است. فروش در خارج آسان‌تر نخواهد شد.»

شرکت Kpler پیش‌بینی می‌کند صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۶ به ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تن کاهش یابد و سه تحلیلگر پیش‌بینی کرده‌اند که حجم صادرات ممکن است کمی پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تن باشد. در حدود ۱۰۰ میلیون تن، صادرات چین همچنان از تولید هر کشور دیگری به جز هند بالاتر خواهد بود.

بائو جون لیو، مدیرعامل بائو استیل، در جلسه تلفنی گزارش مالی ماه گذشته گفت: «امسال ما شاهد اختلافات تجاری بی‌سابقه‌ای شامل تعرفه‌های ضددامپینگ بوده‌ایم. اما به عنوان یک شرکت فولادی با این اندازه، ما باید صادرات داشته باشیم.»

دیدگاهتان را بنویسید