افزایش تعرفه‌های راه‌آهن اوکراین تأثیر منفی بر کارخانه دارد که از آغاز جنگ با زیان مواجه بوده است.

به گزارش فولاد نیوز، طی چهار سال گذشته، گروه مادر آرسلورمیتال بیش از یک میلیارد دلار برای بقای آرسلورمیتال کریوی ری در شرایط جنگی اختصاص داده است. این گروه اکنون روشن کرده که این بودجه صرفاً برای آرسلورمیتال کریوی ری بوده و برای جبران زیان‌های شرکت‌های دیگر استفاده نمی‌شود. اگر ایندکس‌بندی (اصلاح) تعرفه‌های راه‌آهن اوکراین که به منظور جبران زیان‌های حامل ریلی برنامه‌ریزی شده، اجرا شود، احتمالاً این شرکت مجبور به توقف تولید خواهد شد.

این موضوع را مائورو لونگوباردو، مدیرعامل آرسلورمیتال کریوی ری، در یک بحث آنلاین با عنوان «تعرفه‌های راه‌آهن در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۶: تعادل بین توانایی مشتری و نیازهای حامل کجاست» که توسط مرکز راهبردهای حمل‌ونقل برگزار شد، بیان کرد.

مائورو لونگوباردو گفت: «ما شرایط راه‌آهن اوکراین و چالش‌های پیش‌رویش را درک می‌کنیم. با این حال، تلاش می‌کنیم بیان کنیم که نباید هزینه‌های ناشی از این افزایش را متحمل شویم. اگر مجبور به پوشش این هزینه‌ها شویم، احتمالاً مجبور به توقف تولید خواهیم شد. این یک احتمال تلخ اما واقعی است. ما هم‌اکنون زیان‌ده هستیم و هر زیان اضافی پوشش هزینه‌ها را غیرممکن خواهد کرد.»

امکان تعطیلی این کارخانه ناشی از این است که از ابتدای جنگ، آرسلورمیتال کریوی ری زیان‌های هنگفتی متحمل شده است که با افزایش هزینه‌های لجستیک و برق تشدید شده است.

این مدیر ارشد تأکید کرد: «در شرایطی که طی سال‌های اخیر زیان‌های مالی قابل توجهی نشان داده‌ایم، چشم‌انداز رشد بیشتر هزینه‌ها فقط یک پرچم قرمز نیست، بلکه پرچم سیاه است. نمی‌توانیم جدیت وضعیت را به شکل دیگری توصیف کنیم. افزایش تعرفه‌های لجستیک می‌تواند منجر به صدها میلیون هزینه اضافی در هر سال شود و ما اصلاً چنین پولی نداریم.»

برای کسب‌وکارهای اوکراینی و به ویژه شرکت‌های حوزه معدن و صنایع فلزی، اهمیت دارد که تعرفه‌های حمل بار ریلی از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر باشد.

الکساندر کالنکوف، رئیس اوکرمت‌پروم، در سخنرانی خود در بحث آنلاین افزود: «ما معتقدیم تعرفه‌های فعلی باربری نوعی شبه مالیات است. حمل بار بسیار سودآور است، اما درآمدهای آن برای تأمین مالی حمل و نقل مسافری به میزان ۲۳ تا ۲۴ میلیارد هریونیا در سال صرف می‌شود. این از اساس با اصل توجیه اقتصادی تعرفه‌ها در تضاد است.»

شایان ذکر است که تعرفه‌های راه‌آهن اوکراین از اول ژانویه ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی افزایش یافته و سپس در ژوئن-جولای ۲۰۲۲ نیز دوباره افزایش یافته بود. برای بارهای کلاس اول، افزایش ۲.۴ برابر، برای کلاس دوم ۲.۲ برابر و برای واگن‌های خالی ۲.۶ برابر بوده است.

برنامه راه‌آهن اوکراین برای افزایش تعرفه‌های حمل بار با ایندکس‌بندی ۳۷ درصدی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کل اقتصاد اوکراین داشته باشد. به طور خاص، این موضوع می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های کلی لجستیک، بالا رفتن هزینه‌های تولید و از دست دادن رقابت‌پذیری، کاهش حجم تولید و صادرات، افزایش تورم صنعتی و موارد مشابه شود.

دیدگاهتان را بنویسید