تعرفههای ترامپ: آخرین وضعیت جنگ تجاری / رئیسجمهور ایلات متحده تهدید به وضع تعرفههای جدید بر کشورهای مختلف میکند
در ماه ژوئن، تعرفهها بر فولاد و آلومینیوم خارجی به ۵۰ درصد افزایش یافت. این اقدام که آقای ترامپ در یک فرمان اجرایی اعلام کرد، به گفته او برای «مقابله با کشورهای خارجی» است که «رقابتپذیری صنایع آمریکایی را تضعیف میکنند.»
به گزارش فولاد نیوز، از زمان بازگشت به دفتر بیضی، دونالد ترامپ یک رشته تعرفهها را برای تلاش به بازسازی اقتصاد جهانی اعلام کرده است. این اقدامات تجاری به طور نامنظم اجرایی شدهاند و باعث نوسانات شدیدی در بازارها و تنشهای جدیدی بین برخی از نزدیکترین شرکای تجاری ایالات متحده شدهاند.
آخرین وضعیت
روز دوشنبه ترامپ تهدید کرد که بر ۱۴ کشور تعرفههای جدید اعمال خواهد کرد که قرار است از اول اوت اجرایی شوند.
رئیسجمهور آمریکا این اقدامات را در نامههایی که در شبکه اجتماعی Truth Social خود منتشر کرده اعلام کرد و هشدار داد که ممکن است تعرفهها را بیشتر افزایش دهد، به ویژه اگر کشورهای مذکور تلافی کنند.
نرخ تعرفهها برای شرکای تجاری خاص
در بسیاری از موارد، نرخهایی که ترامپ اعلام کرده بود مشابه یا نزدیک به نرخهای بالایی بود که او در ماه آوریل تهدید کرده بود برای اعمال بر تقریباً ۶۰ شریک تجاری ایالات متحده وضع خواهد کرد. سپس او به طور ناگهانی مسیر خود را برای ۹۰ روز معکوس کرد، به جز برای چین، تا به دولتها زمان بدهد تا توافقهایی به دست آورند.
از آن زمان، مقامات ایالات متحده در حال مذاکره با شرکای تجاری هستند و تلاش میکنند تا قبل از موعد ۹۰ روزه توافقاتی تنظیم کنند. دو توافق به دست آمده است: یکی با بریتانیا که تعرفهها را بر خودروهای بریتانیایی، فولاد و آلومینیوم، و تجهیزات هوافضا کاهش میدهد و دیگری با ویتنام. توافق با ویتنام تعرفهای ۲۰ درصدی بر تمام واردات از این کشور و تعرفهای ۴۰ درصدی بر هرگونه «ترانزیت» اعمال میکند. ویتنام قرار بود با تعرفهای ۴۶ درصدی روبرو شود.
نمایندگان از ژاپن، اتحادیه اروپا، مالزی، کره جنوبی، اندونزی و سایر دولتها نیز در هفتههای اخیر در واشنگتن در حال گردش بودند تا تلاش کنند ترتیبی پیدا کنند که تعرفههای بالاتر را جلوگیری کنند.
چه کسانی یا چه چیزهایی تحت تعرفهها قرار دارند؟
چین
جنگ تجاری آقای ترامپ بیشتر از روابط ایالات متحده با چین نمایان نبوده است. دو اقتصاد بزرگ جهان از ابتدای امسال شروع به افزایش مالیاتهای وارداتی بر یکدیگر کردند و سپس در ژوئن به توافقی دست یافتند تا برخی از اقدامات اقتصادی زیانآور را که برای هدف قرار دادن یکدیگر استفاده کرده بودند، حذف کنند.
جزئیات توافق منتشر نشد، اما این توافق به چین دستور داده بود که محدودیتهای خود را بر فلزات نادر، مواد معدنی حیاتی که برای ساخت خودروها، روباتها، توربینهای بادی، جنگندهها و سایر فناوریها ضروری هستند، کاهش دهد. در مقابل، ایالات متحده توافق کرد که محدودیتهایی که بر محصولات و فناوریهای صادراتی خود اعمال کرده بود، از جمله اتان و قطعات هواپیما، و همچنین محدودیتهای ویزا را کاهش دهد.
در حالی که آقای ترامپ این توافق را به عنوان پیشرفتی اعلام کرد، به نظر میرسید که این دو کشور به وضعیت پیشین خود بازگشتهاند، قبل از اینکه او چین را هدف قرار دهد.
فولاد و آلومینیوم خارجی
در ماه ژوئن، تعرفهها بر فولاد و آلومینیوم خارجی به ۵۰ درصد افزایش یافت. این اقدام که آقای ترامپ در یک فرمان اجرایی اعلام کرد، به گفته او برای «مقابله با کشورهای خارجی» است که «رقابتپذیری صنایع آمریکایی را تضعیف میکنند.»
اما این نرخ تعرفه بالاتر احتمالاً هزینهها را برای کسبوکارهای آمریکایی که به این فلزات وابسته هستند، مانند خودروسازان، سازندگان هواپیما، سازندگان خانه و حفاران نفتی، افزایش خواهد داد و ممکن است برخی کالاهای مصرفی، مانند غذاهای کنسرو شده، گرانتر شود.
چرا ترامپ از تعرفهها استفاده میکند؟
به نظر میرسد دیدگاه آقای ترامپ این باشد که هر گونه کسری تجاری — زمانی که ارزش کالاهایی که ایالات متحده از یک کشور وارد میکند بیشتر از صادرات آن به آن کشور باشد — بد است. او مدتهاست که کسریهای تجاری دوجانبه را به عنوان نمونههایی از اینکه آمریکا “دستدرازی شده” یا “سوبسید دهنده” کشورهای دیگر توصیف کرده است.
چه کسی برای تعرفهها پول میدهد و این پول کجا میرود؟
تعرفه در واقع یک هزینه دولتی است که برای کالاهای وارداتی از کشورهای دیگر اعمال میشود. تعرفهها توسط شرکتهایی که کالاها را وارد میکنند پرداخت میشود. درآمد حاصل از تعرفههای ایالات متحده توسط واردکنندگان ایالات متحده به خزانهداری این کشور پرداخت میشود.
برای مثال، اگر والمارت یک کفش ۱۰۰ دلاری از میانمار وارد کند — که حالا با تعرفه ۴۰ درصدی روبرو است — والمارت باید ۴۰ دلار به دولت ایالات متحده بپردازد.
پاسخ شرکتها چگونه بوده است؟
یکی از راههای فهمیدن چگونگی واکنش شرکتها به تعرفهها این است که به کریسمس فکر کنید. تولید اسباببازیها، درختان کریسمس و تزئینات معمولاً در این زمان در حال انجام است. تولید، بستهبندی و ارسال محصولات به ایالات متحده حدود چهار تا پنج ماه طول میکشد. و کارخانههای چینی نزدیک به ۸۰ درصد از تمام اسباببازیها و ۹۰ درصد از کالاهای کریسمس فروختهشده در آمریکا را تولید میکنند.
سازندگان اسباببازی، فروشگاههای کودک و خردهفروشان ویژه شروع به متوقف کردن سفارشات برای تعطیلات زمستانی کردهاند زیرا مالیاتهای واردات از طریق زنجیرههای تأمین به این شرکتها تحمیل شده است.
ماتل، شرکت اسباببازی آمریکایی و سازنده باربیها، گفت که به دلیل تعرفههای آقای ترامپ بر واردات از چین، قیمت اسباببازیهای خود را در ایالات متحده افزایش خواهد داد.
تعرفهها چگونه میتوانند بر قیمتهای مصرفکننده تأثیر بگذارند؟
تعرفهها به طور وسیعی توسط اقتصاددانان به عنوان عاملی برای افزایش قیمتها در نظر گرفته میشوند. یک شرکت ممکن است نتواند هزینههای تعرفهها را جذب کند یا آن را بر تولیدکنندگان یا تأمینکنندگان خارجی تحمیل کند، و ممکن است این هزینهها را بر دوش مشتریان خود بگذارد.
اما افزایش قیمتها هنوز در اندازهگیریهای عمومی تورم، مانند شاخص قیمت مصرفکننده، بهطور معناداری مشاهده نشده است.
چطور این ممکن است؟ یکی از دلایل این است که تورم رو به افزایش است نه اینکه اگر اتفاق نیفتد، اقتصاددانان میگویند، و ما ممکن است شروع به دیدن افزایش قیمتها در اواخر تابستان کنیم. و اگر محصولات هنوز گرانتر نشدهاند، بخشی از آن به این دلیل است که کسبوکارها کالاها را قبل از اعمال تعرفهها انبار کردهاند و به آنها اجازه داده شده است تا از افزایش قیمتها خودداری کنند تا زمانی که این موجودیها تمام شوند.