تعرفههای مس ترامپ دردسرهای بیشتری برای صنعت خودروسازی آمریکا ایجاد میکند!
تعرفه برنامهریزی شده روی مس هزینههای صنعت خودروسازی آمریکا را افزایش میدهد و خودروسازان ممکن است هزینههای تعرفه واردات را به مصرفکنندگان منتقل کنند. قیمت فلزات در آمریکا به شدت افزایش یافته زیرا آمریکا به شدت به واردات وابسته است. برخی تحلیلگران میگویند تعرفه مس ممکن است بهدلیل نگرانیهای تورمی کوتاهمدت باشد.
به گزارش فولاد نیوز، تهدید رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، به اعمال تعرفه ۵۰ درصدی بر واردات مس در حال ایجاد نگرانی در صنعت خودروسازی آمریکا است، چرا که این تعرفه میتواند جذب مالیاتهای مرزی و افزایش هزینهها را برای خودروسازان و تأمینکنندگان سختتر کند.
خود تعرفهها به تنهایی ممکن است قابل کنترل باشند، اما قیمت فلز قرمزی که برای ساخت خودرو بهویژه در سیمکشیها و موتورهای خودروهای برقی بسیار حیاتی است، به بالاترین حد خود رسیده است.
بازار آمریکا به شدت به مس، آلومینیوم و فولاد وارداتی وابسته است و توسعه ظرفیت تولید جدید میتواند سالها طول بکشد، بنابراین کاربران به دنبال خرید فلز از تعداد محدودی تأمینکننده هستند که این امر باعث افزایش قیمتها شده است.
مصاحبه با دوازده مدیر اجرایی، تحلیلگر صنعت و کارشناس این موضوع را نشان میدهد که اضافه شدن تعرفههای وارداتی بر این فلزات و همچنین افزایش قیمتها در آمریکا، هزینههای اضافی را روی دوش خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات سنگینتر کرده است.
خودروسازان تاکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت، به موجودیهای انبار تکیه کردهاند، اما ممکن است مجبور شوند هزینههای رو به رشد تعرفههای وارداتی را به مصرفکنندگان منتقل کنند.
برخی شرکتها مانند فورد و تویوتا قبلاً افزایش قیمتهایی را برای جبران تعرفههای دیگر اعمالشده توسط ترامپ اعلام کردهاند، در حالی که پورشه انتظار دارد تعرفهها در ماههای آوریل و مه به تنهایی به ضرر ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۵۱ میلیون دلار) منجر شود.
دان دِ یونگه، تحلیلگر اصلی تقاضا و قیمت مس گفت: «این (تعرفه مس) وضعیت دشوار موجود را برای صنعت خودرو پیچیدهتر میکند.»
اعلام تعرفه توسط ترامپ این هفته باعث شد قیمت مس در بازار COMEX آمریکا به رکورد ۵.۶۸۲۰ دلار به ازای هر پوند یا ۱۲۵۲۶ دلار به ازای هر تن متریک برسد، یعنی بیش از ۲۹۲۰ دلار به ازای هر تن بالاتر از قیمت بورس فلزات لندن (LME) که حدود ۹۶۰۰ دلار به ازای هر تن است و بازار جهانی آن را به عنوان معیار میپذیرد. این نرخ از اول اوت اجرایی میشود.
حق بیمه آلومینیوم با پرداخت عوارض در آمریکای میانه، که بر قیمت معیار LME افزوده میشود، از زمان شروع به کار ترامپ سه برابر شده و به ۶۰ سنت آمریکا به ازای هر پوند رسیده است، در حالی که قیمت LME در همین دوره حدود ۳ درصد کاهش یافته و به ۲۶۰۴ دلار به ازای هر تن متریک رسیده است.
برترین خودروسازان آمریکا مانند جنرال موتورز، فورد و شرکت استلانتیس، سازنده جیپ، از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند.
تأمینکنندگان هزینهها را منتقل میکنند
پس از هفتهای پرآشوب در بازار مس، تأمینکنندگان خودروها این هفته از مشتریان خود خواستهاند به دلیل ناتوانی در تحمل هزینههای اضافی، بهای بیشتری برای محصولات خود بپردازند.
یک منبع در یک تأمینکننده بزرگ بازار آمریکا گفته که شرکت بهطور قابل توجهی تحت تأثیر قیمتهای بالای مس، آلومینیوم و فولاد قرار گرفته است. این موضوع باعث ایجاد اصطکاک تجاری و شکافهای ساختاری هزینه شده است.
حتی پیش از اجرایی شدن هرگونه تعرفه، کاربران آمریکایی برای مس خود هزینه بیشتری میپردازند.
تاکاشی امامورا، یکی از مدیران اجرایی شرکت ژاپنی ماروبنی، روز چهارشنبه گفت تعرفه مس به معنای هزینههای بالاتر برای مصرفکنندگان آمریکایی خواهد بود: «وقتی آنها (دولت آمریکا) آسیبها را دوباره بررسی کنند، انتظار نهایی من این است که تعرفهها کاهش یافته یا حذف شوند.»
تأمینکنندگان قطعات تحت فشار هستند. ملانی وایت، رئیس شرکت سازنده قطعات تعلیق Hellwig Products، گفت قیمت فولاد از سال ۲۰۱۸ چهار برابر شده است.
تعرفههای فولاد باعث شده شرکتها به سمت تأمینکنندگان آمریکایی هجوم ببرند که تامین قطعات را سختتر کرده است.
وایت گفت شرکت با حدود ۵۰ نفر پرسنل، هزینهها را با به تعویق انداختن خرید تجهیزات یا استخدام نکردن مجدد برخی موقعیتهای خالی کاهش داده است: «این موضوع بر خیلی چیزها تأثیر گذاشته است.»
هزینهها
د یونگه گفت که پیش از تعرفهها، فولاد، آلومینیوم و مس حدود ۵ درصد از هزینه تولید هر خودرو در آمریکا را تشکیل میدادند.
با اعمال تعرفهها، این رقم به حدود ۹ درصد افزایش مییابد.
بر اساس تخمینهای Cox Automotive و Benchmark Mineral Intelligence از تعرفههای موجود به همراه تعرفه مس برنامهریزی شده، صنعت خودروسازی آمریکا به طور متوسط حداقل ۱۷۰۰ دلار عوارض برای هر خودروی تولید شده در آمریکا و ۳۵۰۰ دلار برای هر خودروی وارداتی از کانادا و مکزیک که تحت توافق تجارت USMCA قرار دارند، پرداخت خواهد کرد.
این مبلغ برای هر خودرو وارداتی از سایر کشورها تا ۵۷۰۰ دلار میرسد.
این اعداد در صنعتی با حاشیه سود پایین، جایی که قیمت فروش متوسط خودروهای نو در آمریکا در ژوئن به ۴۶۲۳۳ دلار رسید (طبق آمار شرکت مشاوره J.D. Power) به سرعت جمع میشود.
شرکت مشاوره CRU Group تخمین زده است که یک خودروی مجهز به موتور احتراق داخلی یا هیبریدی به حدود ۲۴ کیلوگرم (۵۳ پوند) مس نیاز دارد، در حالی که یک خودروی کاملاً برقی حدود ۵۹ کیلوگرم مس مصرف میکند.
دن هرش، رهبر جهانی بخش خودرو و صنایع در شرکت مشاوره AlixPartners گفت قراردادهای تأمینکنندگان معمولاً به قیمت مس وابسته هستند و هر چند ماه یک بار بازنگری میشوند.
اما جهش قیمت مس در این هفته باعث شده تأمینکنندگان خودرو مجبور شوند به مشتریان خود مراجعه کنند و بگویند: «هی، باید در مورد این موضوع، علاوه بر تمام مذاکرات دیگرمان درباره تعرفهها، صحبت کنیم.»
برخی در صنعت همچنان شک دارند که تعرفه مس واقعاً اجرایی شود. ترامپ سابقه تأخیر یا عقبنشینی از تهدید تعرفهها را دارد.
اندی لیلند، همبنیانگذار شرکت تخصصی زنجیره تامین SC Insights، گفت تعرفه مس احتمالاً کوتاهمدت خواهد بود، زیرا تورم بالاتر ناشی از مالیاتهای مرزی با واقعیت تقویم سیاسی آمریکا – که انتخابات میاندورهای در نوامبر ۲۰۲۶ برگزار میشود – برخورد خواهد کرد.
او گفت: «اکثر آمریکاییها واقعاً برای سیاست خارجی اهمیتی قائل نیستند. تورم تنها نگرانی واقعی مردم است.»