واردات کویل گرم فولادی از ترکیه و اوکراین به اتحادیه اروپا افزایش یافت/ تأمینکنندگان آسیایی موقعیت خود را از دست میدهند

به گزارش فولاد نیوز، حجم واردات کویل گرم فولادی به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ به طور جزیی کاهش یافت، در حالی که اقدامات حمایتگرایانه تجاری بیشتر شده است و جریانهای تجاری در حال بازیابی هستند.
با این حال، برخی تأمینکنندگان مانند ترکیه و اوکراین توانستهاند از این وضعیت بهرهبرداری کنند و به امنترین گزینهها برای واردات HRC (کویل گرم فولادی یا کویل نورد گرم که در اصطلاح بازاری در ایران ورق سیاه نامیده می شود) به اتحادیه اروپا تبدیل شوند، در حالی که برخی از تأمینکنندگان آسیایی به نظر میرسد که موقعیت خود را در بازار اروپا از دست دادهاند.
کویل گرم فولادی عمدتاً در صنعت خودرو و بخش ساختمان استفاده میشود. واردات کل به اتحادیه اروپا در دوره ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۴ به ۸.۴۳ میلیون تن رسید، طبق دادههای GTT، که آمار سال کامل هنوز ناتمام است. مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ نشاندهنده کاهش ۶.۷۷ درصدی از ۹.۰۴ میلیون تن است.
حجم واردات HRC در سال ۲۰۲۳ معادل ۹.۲۴ میلیون تن بود و بیشترین واردات طی پنج سال گذشته (۲۰۲۰-۲۰۲۴) در سال ۲۰۲۱ ثبت شد که واردات به ۱۰.۲۸ میلیون تن رسید.
قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه یکی از تأمینکنندگان اصلی HRC به اتحادیه اروپا بود و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۷۱ میلیون تن و در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲.۲۴ میلیون تن صادرات HRC به اتحادیه اروپا داشت. این حجمها پس از حمله کاهش یافت و پس از تحریمهای تجاری اتحادیه اروپا علیه روسیه کاملاً متوقف شد.
در نتیجه، سهم روسیه از واردات HRC به اتحادیه اروپا به تدریج توسط سایر تأمینکنندگان مانند هند، تایوان، ژاپن، ویتنام، مصر، کره جنوبی و اندونزی که قیمتهای رقابتی به بازار اروپا ارائه میدهند، پر شد.
در سال ۲۰۲۲، برخی تأمینکنندگان توانستند به تدریج تحویلهای خود به اتحادیه اروپا را افزایش دهند، چرا که تفاوت قیمتهای داخلی HRC و قیمتهای وارداتی به حدود ۱۰۰ یورو (۱۰۳ دلار) به ازای هر تن رسید.
برای مثال، شاخص روزانه فولاد HRC فست مارکتس، داخلی، EXW شمال اروپا در ژوئن ۲۰۲۲ به طور متوسط ۹۰۷.۲۰ یورو (۹۳۳.۶۶ دلار) به ازای هر تن بود، در حالی که ارزیابی مشابه برای کویل گرم فولادی، وارداتی، CFR بندر اصلی شمال اروپا در همان ماه به طور متوسط ۸۱۶.۰۰ یورو (۸۹۳.۸۰ دلار) به ازای هر تن بود. تفاوت قیمت ۹۱.۲۰ یورو (۹۳.۸۶ دلار) به ازای هر تن بود.
این روند در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و به برخی از تأمینکنندگان خارجی این امکان را داد که سهم بازار خود را افزایش دهند. برای مثال، واردات HRC از ویتنام در سال ۲۰۲۳ به ۱.۱۵ میلیون تن رسید که سه برابر بیشتر از ۴۰۶,۰۴۵ تن در سال ۲۰۲۲ بود.
این تمایل منجر به اتخاذ مجموعهای از اقدامات حمایتگرایانه توسط اتحادیه اروپا به منظور حمایت از صنعت فولاد داخلی شد. کمیسیون اروپا اقدامات حمایتگرایانه سختگیرانهتری اعمال کرد، تحقیقات ضد دامپینگ را برای چندین منبع HRC آغاز کرد و بررسی جدیدی برای تدابیر حمایتگرایانه اعلام کرد.
اقدامات حمایتگرایانه سختگیرانه همچنین توسط صنعت فولاد اروپا خواسته شده بود. در نتیجه، در اوت ۲۰۲۴، کمیسیون اروپا تحقیقاتی ضد دامپینگ را برای HRC از مصر، هند، ژاپن و ویتنام آغاز کرد. علاوه بر این، کمیسیون در دسامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که یک بررسی جدید از تدابیر حمایتگرایانه فولاد انجام خواهد داد.
آخرین بررسی از تدابیر حمایتگرایانه تنها از ۱ ژوئیه ۲۰۲۴ اجرایی شد، که در آن سقف ۱۵ درصد برای هر کشور بر اساس حجم تعرفهای (TRQ) که در هر فصل برای HRC و مفتول فولادی به ویژه در دسترس بود، معرفی شد.
با اجرای سقف ۱۵ درصد برای هر کشور بر اساس TRQ، هر کشور در دسته «کشورهای دیگر» باید سالانه بیش از ۵۵۵,۵۵۵ تن HRC به اتحادیه اروپا عرضه نکند. این منجر به استفاده سریع از سهمیه برخی کشورها در سال ۲۰۲۴ شده است، و همان روند اکنون در اولین ربع ۲۰۲۵ مشاهده میشود.
اگر کل میزان در انتظار تخصیص (جدول زیر) بیشتر از مقدار موجود برای استفاده تحت TRQ باشد، این باید به عنوان نشانهای در نظر گرفته شود که سهمیه به زودی تمام خواهد شد.
اقدامات حمایتگرایانه برای حمایت از قیمتهای داخلی
سال ۲۰۲۴ برای صنعت فولاد اتحادیه اروپا دورهای چالشبرانگیز بود، با تقاضای پایین از سوی بخشهای اصلی مصرفکننده فولاد که بازار را محدود میکرد.
علاوه بر این، برخی از شرکتهای پیشرو خودروسازی در منطقه اعلام کردند که قصد دارند کاهش تولید قابل توجهی داشته باشند که به طور اجتنابناپذیری بر بازار HRC تأثیر خواهد گذاشت.
در نتیجه، قیمتهای HRC در اروپا به پایینترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ رسید. شاخص روزانه فولاد HRC فست مارکتس، داخلی، EXW شمال اروپا در اکتبر ۲۰۲۴ به طور متوسط ۵۴۹.۲۵ یورو به ازای هر تن بود.
در دوره ۲۰۲۰-۲۰۲۴، فقط در سال ۲۰۲۰ بود که قیمتها پایینتر از این سطح قرار گرفتند، زمانی که بحران کووید-۱۹ عدم اطمینان زیادی را به بازار وارد کرد.
با وجود بهبود اندک قیمتها در دو ماه آخر ۲۰۲۴، تقاضای ضعیف احتمالاً مانع از بازگشت قابلتوجه قیمتها در ماههای اول سال جاری خواهد شد.
اما تمام اقدامات حمایتگرایانه انتظار میرود که محدودیت بیشتری بر دسترسی به واردات HRC در اتحادیه اروپا در سال جاری اعمال کند و بدین ترتیب قیمتهای داخلی را حمایت کند.
ترکیه و اوکراین همچنان از امنترین گزینهها
با محدودیتهای اعمالشده توسط تدابیر حمایتگرایانه اتحادیه اروپا برای خرید کویل فولادی از کشورهای خارجی، ترکیه و اوکراین به عنوان امنترین شرکای تجاری برای خرید HRC شناخته شدند.
طبق دادههای GTT، واردات HRC از ترکیه به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ به ۱.۲۱ میلیون تن رسید که افزایش چشمگیر ۸۵.۴۰ درصدی نسبت به ۲۰۲۳ داشت، زمانی که واردات از ترکیه به ۶۵۳,۳۱۱ تن رسید.
اما سال ۲۰۲۳ نمیتواند به عنوان یک سال نماینده برای تأمین HRC ترکیه به اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود، زیرا در فوریه همان سال دو زلزله بزرگ در ترکیه رخ داد که جنوب کشور را تحت تأثیر قرار داد. برخی از تولیدکنندگان عمده فولاد تخت ترکیه در این منطقه واقع شدهاند و مجبور به توقف تولید شدند.
علاوه بر این، منطقه آسیبدیده نیاز به بازسازی داشت و پس از از سرگیری عملیات کارخانههای ترکیه، تمرکز کمتری بر صادرات به اتحادیه اروپا داشتند و بیشتر به تأمین تقاضای داخلی پرداختند. ترکیه حتی برخی از اقدامات حمایتگرایانه را به تأخیر انداخت تا واردات محصولات فولادی تخت تسهیل شود.
اختلال در تأمین فولاد از ترکیه به دلیل زلزلهها منجر به افزایش واردات HRC از شرکای آسیایی به اتحادیه اروپا شد.
دادههای GTT همچنین نشان داد که در سال ۲۰۲۲، صادرات کویل ترکیه به اتحادیه اروپا به ۱.۲۰ میلیون تن رسید که حجم مشابهی با ۲۰۲۴ بود. اما با وجود نوسانات، ترکیه به تدریج واردات HRC خود به اتحادیه اروپا را افزایش داده است.
اوکراین نیز صادرات HRC خود به اتحادیه اروپا را در سال گذشته افزایش داد و حجم کل به ۹۹۷,۹۸۵ تن رسید. این نسبت به ۷۲۲,۶۵۳ تن در ۲۰۲۳، افزایش ۳۸.۱۰ درصدی داشت.
در این بین هر چند وضعیت هند ثابت است، اما سایر شرکای آسیایی موقعیت خود را از دست میدهند. با وجود خطرات تجاری و تدابیر حمایتگرایانه، هند همچنان به عنوان واردکننده اصلی HRC از آسیا به اتحادیه اروپا باقی مانده است.