ویدئو | فولاد مبارکه سالانه حدود 15 تا 30 درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر میکند
مدیر صادرات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه از سال 1375 تا امروز هر ساله حدود 15 تا 30 درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کرده است.
به گزارش فولاد نیوز، علیرضا منصوری، مدیر صادرات فولاد مبارکه، در حاشیه بازدید از نمایشگاه متافو ۱۴۰۴ در گفتوگوی اختصاصی با فولادنیوز درباره وضعیت صادرات در شرکت فولاد مبارکه صحبت کرد که مهمترین بخشهای آن را در ادامه خواهید خواند.
چشمانداز صادرات فولاد مبارکه حضور در بازارهای جهانی است همانگونه که از ابتدای بهرهبرداری تاکنون چنین بوده.
فولاد مبارکه از سال 1375 تا امروز هر ساله حدود 15 تا 30 درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کرده است.
این درصد و تناژ صادرشده بستگی به شرایط مختلفی از جمله الزامات دولتی برای تامین بازار داخلی بوده است. هر زمان فشار برای تامین بازار داخلی افزایش پیدا کرده، درصد صادرات فولاد مبارکه کاهش پیدا کرده است.
برای سالهای آینده و با توجه به چشماندازی که برای توسعه در کشور و مجموعه فولاد مبارکه وجود دارد، از همین امروز برنامهریزیهایی انجام شده که حضور در بازارهای جهانی را توسعه دهیم.
اولین اقدام این است که میزان صادرات محصولات فولاد مبارکه را افزایش دهیم و امیدواریم که میزان صادرات را تا سال 1414 به 40 درصد برسانیم.
علاوه بر آن کارهای مختلف دیگری در بحث تولید محصولات کیفی انجام شده تا صادرات فولاد مبارکه را به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر ببریم و شکل فروش و بازاریابی فولاد مبارکه را علاوه بر صادرات مستقیم، به شکل تولید یا تبدیل در خارج از کشور از طریق ایجاد پایگاهها یا شرکتهای خارجی یا بازهای هدفمان بتوانیم کار صادرات را کیفیتر و فولاد مبارکه را به بازارهای جهانی نزدیکتر کنیم.
در خصوص بحث کربنزدایی و تولید فولاد سبز ارکان فولاد مبارکه از سالهای گذشته شروع به کار کردند تا الزامات استانداردی این موضوع را برآورده کنیم. در ماههای اخیر گواهینامههایی برای این موضوع گرفته شده و اگر تحریمهای داخلی و تحریمهای جهانی وجود نداشته باشد، به راحتی میتوانیم محصول خودمان را به اروپا صادر و الزامات استانداردی CBAM را به آسانی میتوانیم برآورده کنیم.
ما امروز با تحریمهای داخلی و تحریمهای خارجی روبهرو هستیم. در سالهای گذشته مساله تحریمهای خارجی را در اکثر بازارها توانستهایم مدیریت کنیم.
بازارهای اروپا یک سری الزامات و استانداردهای خاص دارد و برای صادرات به این بازار علاوه بر بحث شدت تحریمها، ما با مسالهای به نام CBAM یا تولید فولاد سبز هم مواجه هستیم که تلاش میکنیم آن را هم مدیریت کنیم.
جدای از این مسائل ما محدودیت بزرگ دیگری برای بازار اروپا داریم و آن هم قوانین محدودکنندهای است که از طریق آنتیدامپینگ روی واردات محصولات فولاد اعمال میکنند. این عامل مسالهای بسیار تعیینکننده و محدودکننده برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اروپایی است.
دلیل اصلی عدم حضور فولاد ایران و کشورهای دیگر در بازار اروپا مساله آنتی دامپینگ است. این حمایتی است که کمیسیون اروپا و اتحادیه اروپا از صنایع داخلی اروپایی انجام میدهند. این درسی است که وزارت صمت کشورمان نیز باید در راستای حمایت از تولید داخلی، محدود کردن واردات و توسعه صادرات باید مورد توجه قرار دهد.
ویدئو کامل گفتوگوی فولادنیوز با مدیر صادرات فولاد مبارکه را در ادامه تماشا کنید.