بر اساس مطالعه‌ای، این ضایعات می‌توانند به منبع مهمی برای کاهش کربن در صنعت فولاد اتحادیه اروپا تبدیل شوند.

به گزارش فولاد نیوز، بازیافت کشتی‌های بازنشسته می‌تواند یک منبع قابل توجه و هنوز به‌طور کامل استفاده‌نشده از ضایعات با کیفیت بالا برای صنعت فولاد اتحادیه اروپا باشد. این موضوع در گزارشی که توسط سازمان غیردولتی بلژیکی Shipbreaking Platform، اندیشکده Sandbag و محققان دانشگاه توشیا آماده شده، ذکر شده است.

انتقال به تولید فولاد با اثرات زیست‌محیطی کمتر یکی از اولویت‌های استراتژیک اتحادیه اروپا در مسیر دستیابی به بی‌کربنی است. افزایش سهم ضایعات در کوره‌های قوس الکتریکی یکی از روش‌های اصلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است، زیرا تولید فولاد از مواد اولیه ثانویه به انرژی کمتری نیاز دارد و گازهای CO2 کمتری تولید می‌کند.

طبق گزارش، حدود 70-95 درصد از وزن یک کشتی بازنشسته می‌تواند به عنوان ضایعات با کیفیت بالا بازیافت شود. در همین حال، تنها حدود 1 درصد از کشتی‌های اروپایی در اتحادیه اروپا بازیافت می‌شوند، که این امر اهمیت به‌کارگیری ظرفیت‌های بیشتر بازیافت را نشان می‌دهد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تعداد کشتی‌هایی که باید در دهه 2030 از رده خارج شوند، به‌شدت افزایش یابد؛ بیش از 700 واحد در سال بین سال‌های 2032 و 2036.

حجم سالانه ضایعات پیش‌بینی می‌شود که از 10 میلیون تن فراتر رفته و در سال 2033 به اوج خود برسد و به 12 میلیون تن برسد. این معادل حدود 15 درصد از مصرف کل ضایعات در اتحادیه اروپا در سال 2024 است که این سهم در آینده تنها افزایش خواهد یافت.

این سازمان‌ها از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا شفافیت بیشتری در خصوص کشتی‌های بازنشسته ایجاد کند و سیاست‌هایی را معرفی کند که اطمینان حاصل کند بازیافت این کشتی‌ها طبق بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی انجام می‌شود. به عقیده آن‌ها، قوانین اقتصاد مدور و شتاب‌دهنده‌های صنعتی باید به‌طور مستقیم بازیافت پایدار کشتی‌ها را تشویق کنند.

گزارش همچنین بر لزوم بسته شدن شکاف‌های قانونی تأکید می‌کند، به‌ویژه در خصوص عملیاتی مانند «پرچم‌گذاری خارج از اتحادیه» قبل از انجام عملیات تفکیک، که به مالکان کشتی‌ها این امکان را می‌دهد که از قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا اجتناب کنند. در حال حاضر، بیشتر کشتی‌ها در آسیای جنوبی، به‌ویژه در هند و بنگلادش بازیافت می‌شوند، جایی که قیمت خرید بالاتری دارند. اما این مناطق به فعالیت‌های خطرناک و زیان‌آور زیست‌محیطی معروف هستند. از سال 2009، حداقل 470 کارگر در این مناطق جان خود را از دست داده‌اند و سواحل این کشورها به مناطق سمی تبدیل شده است.

شایان ذکر است که در نیمه اول سال 2025، مصرف جهانی ضایعات نسبت به مدت مشابه در سال 2024، 6.9 درصد کاهش یافته و به 235.96 میلیون تن رسید. این عدد معادل 76 درصد از تولید کل فولاد جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید