معاون صدراعظم آلمان، لارس کلینگ‌بایل، خواستار بستن «حفره‌های قانونی» در تحریم‌ها و تقویت حمایت از فولادسازان اروپایی شد.

به گزارش فولاد نیوز، آلمان از اتحادیه اروپا خواسته است که فوراً واردات محصولات نیمه‌ساخته روسیه، به‌ویژه اسلب‌های فولادی، را که هنوز به‌طور کامل تحت محدودیت قرار نگرفته‌اند، متوقف کند.

لارس کلینگ‌بایل، معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان، اعلام کرد که واردات این‌گونه محصولات نیمه‌ساخته باید به‌سرعت و به‌طور کامل متوقف شود، زیرا همچنان بر بازار اتحادیه اروپا فشار وارد می‌کند و رقابت‌پذیری کارخانه‌های آلمانی را تضعیف می‌سازد.

او افزود که در نشست با نمایندگان صنعت فولاد، دولت آلمان موضوع کاهش قیمت انرژی از طریق تعرفه‌های صنعتی و همچنین استفاده ترجیحی از فولاد تولیدشده در اروپا در پروژه‌های زیرساختی و صنعت خودروسازی را بررسی خواهد کرد.

موضع برلین از سوی فدراسیون فولاد آلمان (WV Stahl) نیز مورد حمایت قرار گرفته است. مدیرعامل این فدراسیون، کرستین ماریا ریپل، یادآور شد که با وجود دوازدهمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرکت‌های روسی هنوز می‌توانند حجم زیادی از اسلب‌ها را به اتحادیه اروپا صادر کنند که سپس در کارخانه‌های اروپایی فرآوری می‌شوند. او این وضعیت را در بحبوحه بحران واردات در اروپا «کاملاً غیرقابل‌درک» خواند و خواستار بسته شدن این شکاف در تحریم‌ها یا اعمال تعرفه‌های مؤثر شد.

در دسامبر ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا اجازه داد واردات اسلب‌های روسی تحت یک رژیم کاهش مرحله‌ای تا سپتامبر ۲۰۲۸ ادامه یابد – در مجموع تا سقف ۱۰.۹ میلیون تن. برای دوره ۱ اکتبر ۲۰۲۵ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۶، سهمیه‌ای معادل ۲.۹۹۸ میلیون تن تعیین شده است که حدود ۵۰۰ هزار تن از آن پیش‌تر قرارداد شده است. به گفته مقامات آلمانی، این امر به روسیه اجازه می‌دهد همچنان بر قیمت‌گذاری در اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد.

بر اساس داده‌های مؤسسه S&P Global (Platts)، در تاریخ ۲۹ اکتبر، قیمت اسلب از دریای سیاه در سطح ۴۲۰ دلار به ازای هر تن (FOB) باقی مانده بود، که باعث می‌شود مواد روسی همچنان برای تولیدکنندگان اروپایی جذاب باشند.

در دوره ژانویه تا اوت ۲۰۲۵، اتحادیه اروپا در مجموع ۳.۵۹ میلیون تن مواد خام فولادی با منشأ روسی وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. ارزش این واردات به ۱.۴۸ میلیارد یورو رسیده است (۲۰.۹ درصد کمتر از سال گذشته). بخش عمده این واردات مربوط به محصولات نیمه‌ساخته بوده است – معادل ۲.۳۷ میلیون تن که نسبت به سال قبل ۱۰.۸ درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید