به گزارش فولاد نیوز، تحلیل‌گران و معامله‌گران اعلام کردند که صادرات فولاد چین در سه‌ماهه دوم سال کاهش خواهد یافت، که می‌تواند به افزایش مازاد عرضه در داخل کشور منجر شود، زیرا جنگ تجاری و موج حمایت‌گرایی ناشی از آن، بازارهای صادراتی را محدود کرده است.

هشت تحلیل‌گر و معامله‌گر پیش‌بینی کردند که صادرات در سه‌ماهه دوم از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد جهان نسبت به سه‌ماهه اول تا ۲۰ درصد کاهش یابد، و انتظار دارند وضعیت صادرات در ادامه سال بدتر شود.

این افت همچنین به معنای کاهش صادرات نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

صادرات فولاد تحت تأثیر دو ضربه قرار گرفته است: تعرفه‌های واشنگتن که تجارت ترانشیپی از طریق کشورهای ثالث به ایالات متحده را مختل کرده، و اعمال تعرفه از سوی مشتریان بزرگی چون کره جنوبی و ویتنام برای جلوگیری از انتقال فولاد چین به بازارهای آنها و دامپینگ احتمالی.

یکی از تاجران فولاد چینی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «قطعاً صادرات کل در سه‌ماهه دوم کاهش خواهد یافت.»

او افزود: «می‌توان به خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی به‌عنوان بازارهای جایگزین نگاه کرد، اما مشکل اینجاست که هیچ کشوری نمی‌تواند این ظرفیت عظیم را جذب کند.»

افزایش صادرات فولاد چین تا حدودی به جبران تقاضای ضعیف از سوی بخش املاک آسیب‌دیده کمک کرده بود و هرگونه افت در صادرات باعث بازگشت فولاد به بازار داخلی، کاهش قیمت‌ها، کاهش سودآوری تولیدکنندگان و کاهش تقاضا برای نهاده‌هایی مانند سنگ‌آهن خواهد شد.

صادرات سه‌ماهه نخست به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسید، زیرا کارخانه‌ها پیش از اعلام رسمی تعرفه‌ها، شتاب‌زده اقدام به صدور فولاد کردند.

اگرچه صنعت فولاد از مدت‌ها پیش انتظار داشت صادرات نزدیک به رکورد، واکنش‌هایی را به‌دنبال داشته باشد، اما شدت حمایت‌گرایی ناشی از جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن بسیاری را غافلگیر کرده است.

رئیس بزرگ‌ترین شرکت فولاد فهرست‌شده چین، بائواستیل، در اواخر ماه گذشته گفت که صادرات این بخش تحت «فشاری بی‌سابقه» قرار دارد و بازگشت فولاد به بازار داخلی، مازاد عرضه را تشدید خواهد کرد.

بر اساس نظرسنجی‌ای که در آوریل توسط شرکت مشاوره Mysteel گردآوری شد، سفارشات خارجی برای یک صادرکننده بزرگ چینی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

نگرانی‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه جنگ تجاری ممکن است به محصولاتی که به‌شدت به فولاد وابسته‌اند، مانند خودروهای برقی یا لوازم خانگی، سرایت کند؛ امری که دومین منبع اصلی تقاضای فولاد خارج از بخش املاک را تضعیف خواهد کرد، به گفته “گه شین”، معاون مدیر شرکت مشاوره‌ای لنگ استیل.

او افزود: «مدتی طول می‌کشد تا این اثر به بازار بالادستی فولاد منتقل شود، که احتمالاً در داده‌های سه‌ماهه دوم که تقاضای داخلی به‌صورت فصلی کاهش می‌یابد، نمایان خواهد شد و وضعیت مازاد عرضه را وخیم‌تر می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید