به گزارش فولاد نیوز، بریتانیا روز شنبه برای حفظ کنترل بر شرکت بریتیش استیل (British Steel) و باز نگه داشتن کوره‌های انفجاری اقدام کرد، در حالی که یک وزیر در جلسه اضطراری پارلمان اعلام کرد که ملی شدن کامل آخرین تولیدکننده فولاد اولیه بریتانیا به طور فزاینده‌ای به یک گزینه محتمل تبدیل شده است.

این شرکت که تحت مالکیت گروه چینی جینگیه (Jingye) است، 3500 نفر را در کارخانه خود در اسکانثورپ مشغول به کار دارد که آینده آن پس از اینکه دولت و شرکت نتوانستند به توافقی در مورد تأمین مالی برای انتقال به تولید فولاد سبزتر برسند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود.

دولت پارلمان را که در تعطیلات عید پاک بود، فراخواند تا قانونی تصویب کند که به آن اجازه دهد هیئت مدیره و نیروی کار شرکت را هدایت کند، از پرداخت حقوق آنها اطمینان حاصل کند و مواد اولیه لازم برای ادامه کار کوره‌های انفجاری را سفارش دهد.

کییر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که او در حال اقدام برای جلوگیری از بسته شدن قریب‌الوقوع کوره‌های انفجاری است که روزانه با ضرر 700 هزار پوندی (915,600 دلار) فعالیت می‌کنند. وی افزود: «لایحه امروز تصویب خواهد شد… و به این معناست که ما اکنون کنترل سایت را در دست خواهیم داشت.»

او اذعان کرد که این قانون اضطراری «کاملاً بی‌سابقه» است، اما گفت که این اقدام به معنای وجود آینده‌ای برای فولاد در بریتانیا است و این موضوع به نفع منافع ملی است.

فراخوانی پارلمان برای نشستن در روز شنبه در حین تعطیلات، نخستین بار از زمان جنگ فالکلند در سال 1982 است. در سخنان خود به قانون‌گذاران، جاناتان رینولدز، وزیر کسب‌وکار، گفت که این لایحه زمان بیشتری برای مذاکره درباره آینده دائمی بریتیش استیل فراهم خواهد کرد.

وی افزود: «انتقال مالکیت به دولت همچنان بر روی میز قرار دارد و به دلیل رفتار شرکت، ممکن است در این مرحله گزینه محتمل باشد.» وی با این حال گفت که هنوز امیدوار است که با بخش خصوصی برای تأمین آینده بلندمدت شرکت همکاری کند: «عدم اقدام امروز از تحقق هرگونه نتیجه مطلوب جلوگیری خواهد کرد.»

لایحه مراحل اولیه خود را در مجلس عوام پارلمان بدون اینکه کسی سعی کند آن را رد کند، طی کرد.

استراتژی در حال انتظار

بسته شدن کوره‌های انفجاری، بریتانیا را به تنها کشور از گروه هفت صنعتی (G7) تبدیل خواهد کرد که قادر به تولید فولاد اولیه از سنگ آهن، کک و سایر ورودی‌ها نیست.

بریتیش استیل پیش از افزایش هزینه‌های انرژی در سال‌های اخیر، در بازار جهانی اشباع‌شده با مشکل روبرو بود. تعرفه‌های 25 درصدی ایالات متحده بر واردات تمام فولادها، که از مارس به اجرا درآمد، ضربه دیگری به این شرکت وارد کرد. ایالات متحده حدود 5 درصد از صادرات فولاد بریتانیا را دریافت می‌کند، که معادل 400 میلیون پوند در سال است.

رینولدز گفت که مشکلاتی که بر روی بریتیش استیل تأثیر گذاشته‌اند، فراتر از این تعرفه‌هاست، هرچند که وی تلاش خواهد کرد تا این تعرفه‌ها را لغو کند.

دولت پیش از این 2.5 میلیارد پوند برای صنعت فولاد تخصیص داده بود و گفته است که استراتژی این بخش را در بهار 2025 منتشر خواهد کرد. تأمین مالی برای ادامه فعالیت کارخانه از بودجه‌های موجود تأمین خواهد شد.

رینولدز گفت که اگر کوره‌های انفجاری اسکانثورپ بسته شوند، بریتانیا به واردات خارجی وابسته خواهد شد. یو.کی استیل (UK Steel) از این قانون پیشنهادی استقبال کرده است، همانطور که اتحادیه‌های نماینده کارکنان فولاد نیز از آن حمایت کرده‌اند.

اگر بریتیش استیل ملی شود، این بزرگترین نجات دولتی از زمان انتقال چندین بانک به دست دولت در سال 2008 خواهد بود.

کوره‌های قوس الکتریکی کم‌کربن‌تر که فولاد جدید را از ضایعات تولید می‌کنند، پس از بسته حمایتی 500 میلیون پوندی دولت در سایت Port Talbot شرکت تاتا استیل (Tata Steel) در بریتانیا در حال ساخت هستند. دو کوره انفجاری در Port Talbot سال گذشته بسته شدند و کوره الکتریکی جدید تا اواخر 2027 یا اوایل 2028 شروع به تولید فولاد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید