به گزارش فولاد نیوز، واردات ذغال متالورژیکی (که به آن ذغال ککینگ نیز گفته می‌شود) از طریق دریا در آسیا در فوریه به پایین‌ترین سطح سه ساله کاهش یافت؛ این کاهش در پی کاهش تقاضا از سوی خریداران اصلی مانند چین و هند رخ داده است. با این حال، عواملی که منجر به از دست دادن اشتها برای این نوع ذغال – که عمدتاً در ساخت فولاد به کار می‌رود – شده‌اند به نظر موقتی می‌آیند و احتمالاً واردات از ماه آوریل بهبود خواهد یافت.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تحلیلگران کالا (Kpler)، واردات دریایی این سوخت در فوریه به ۱۵.۸۵ میلیون تن متریک کاهش یافت، در حالی که در ژانویه به ۲۰.۴۲ میلیون تن می‌رسید؛ این مقدار پایین‌ترین سطح از فوریه ۲۰۲۲ است.

هند، به عنوان بزرگ‌ترین خریدار، واردات خود را در فوریه به ۴.۵۶ میلیون تن رساند؛ که در مقایسه با ۶.۲۶ میلیون تن در ژانویه، ضعیف‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

تولید فولاد هند در سال مالی که از آوریل ۲۰۲۴ آغاز شده، کمی بالاتر گزارش شده است؛ به طوری که تا پایان ژانویه، ۱۲۴.۸ میلیون تن تولید گزارش شده است که حدود ۴.۵ درصد بالاتر از دوره مشابه سال مالی قبلی است.

با این حال، به نظر می‌رسد تولید در ماه‌های اخیر ضعیف عمل کرده است زیرا صنعت فولاد با دو مشکل دست و پنجه نرم می‌کند: یکی افزایش واردات و دیگری محدودیت‌های دولتی در واردات کک، یکی از مواد اولیه مورد نیاز برای تبدیل سنگ آهن به فولاد.

در دسامبر، هند – دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان – محدودیت‌های کمی با سهمیه‌های کشور خاص بر واردات کک مت با پایین (low-ash met coke) اعمال کرد؛ این محدودیت‌ها خریدهای خارجی کل را از ژانویه تا پایان ژوئن به ۱.۴ میلیون تن محدود نمود. هدف دولت تشویق تولیدکنندگان فولاد داخلی به استفاده از کک تولید شده در داخل کشور بود؛ اما برخی شرکت‌ها اظهار داشته‌اند که محصول محلی از استانداردهای کیفی لازم برخوردار نیست و حداقل یک تولیدکننده گفته است که از آوریل به بعد مجبور به کاهش تولید خواهد شد.

مشکل دوم این است که واردات فولاد هند در ده ماه اول سال مالی به رکورد بالایی رسیده است؛ به طوری که به ۸.۳ میلیون تن رسیده که ۲۰.۳ درصد بالاتر از دوره مشابه سال قبل است.

این سطح بالای واردات، دولت را بر آن داشته است که پیشنهاد اعمال تعرفه حفاظتی (یا مالیات موقتی) در حدود ۱۵ درصد تا ۲۵ درصد بر واردات فولاد را مطرح کند.

بزرگ‌ترین تأمین‌کننده فولاد به هند، کره جنوبی با ۲.۴ میلیون تن در دوره آوریل تا ژانویه بوده است، که به دنبال آن چین با ۲.۳ میلیون تن و سپس ژاپن با ۱.۸ میلیون تن قرار دارند.

جزئیات تعرفه‌ها انتظار می‌رود طی یک هفته منتشر شود و روزنامه Mint در روز دوشنبه گزارش داد که احتمالاً نرخ ۱۵ درصد پیشنهاد خواهد شد و تنها به محصولات فولادی با قیمت‌های از پیش تعیین‌شده پایین اعمال می‌شود.

اعمال تعرفه بر واردات فولاد، انتظار می‌رود تولید فولاد داخلی را تقویت کرده و تقاضا برای واردات ذغال ککینگ را افزایش دهد.

تقاضا ممکن است همچنین در صورتی افزایش یابد که تولیدکنندگان کک هند بتوانند به تولیدکنندگان فولاد داخلی اثبات کنند که محصول آن‌ها مناسب است؛ ذغال کک در یک کوره به کک تبدیل می‌شود.

تعرفه‌های چین

چین، دومین واردکننده دریایی بزرگ ذغال ککینگ، طبق داده‌های Kpler واردات خود را در فوریه به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه رساند؛ میزان ورود به ۲.۸۸ میلیون تن کاهش یافت در حالی که در ژانویه به ۴.۶۰ میلیون تن می‌رسید.

واردات ذغال ککینگ چین معمولاً در انتهای زمستان شمالی کاهش می‌یابد، چرا که کارخانه‌های فولاد تولید خود را کاهش می‌دهند و همچنین به منظور کاهش آلودگی هوا، تولید را پایین می‌آورند.

تقاضا برای ذغال ککینگ دریایی همچنین به دلیل افزایش واردات از طریق زمینی از همسایگی مانند مغولستان کاهش یافته است؛ واردات از مغولستان در سال ۲۰۲۴ به میزان ۵ درصد افزایش یافته و به ۵۶.۸ میلیون تن رسیده است.

برنامه‌ریز دولتی چین اعلام کرده است که تولید فولاد در این سال باید کمتر از ۱.۰۰۳ میلیارد تن ثبت شده در سال ۲۰۲۴ باشد؛ این امر به نظر نسبتاً نزولی برای واردات ذغال ککینگ از چین می‌آید.
اما چین همچنین در فوریه ۱۵ درصد تعرفه بر واردات ذغال ککینگ از آمریکا اعمال کرد، به عنوان بخشی از اقدامات تلافی‌ای در مقابل تعرفه ۱۰ درصد آمریکا بر تمامی واردات از چین که بعدها توسط رئیس‌جمهور ترامپ به ۲۰ درصد افزایش یافت.

تعرفه بر واردات ذغال ککینگ از آمریکا احتمالاً باعث پایان تقریباً کامل تجارت با چین خواهد شد؛ زیرا چین در سال ۲۰۲۴ ۵.۷۵ میلیون تن از این سوخت را خریداری کرده است که ۱۱.۶ درصد از کل واردات دریایی را تشکیل می‌دهد.

احتمالاً چین مجبور خواهد شد برای تأمین بخشی از نیازهای ذغال ککینگ خود به تأمین‌کنندگان جایگزین روی آورد؛ که صادرکنندگان برتر مانند استرالیا و کانادا گزینه‌های واقع‌بینانه‌ای هستند.

تغییرات جریان‌های تجاری ناشی از تعرفه چین بر واردات ذغال ککینگ آمریکایی احتمالاً باعث حمایت از قیمت‌های دریایی خواهد شد؛ قیمت‌های دریایی علی‌رغم حجم ضعیف فوریه، پایدار مانده‌اند.

قراردادهای بورس سنگاپور برای ذغال ککینگ استرالیایی روز سه‌شنبه با ۱۸۱ دلار به ازای هر تن بسته شد و از اوج ۲۰۶ دلاری در ۳ ژانویه ۲۰۲۵ حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید