به گزارش فولاد نیوز، فولاد یکی از مهم‌ترین صنایعی است که با اعمال تعرفه‌های ترامپ بر کشورهای مکزیک و کانادا تحت تاثیر زیادی قرار خواهد گرفت.

بر اساس گفته تحلیل‌گران، تعرفه‌های اعمال‌شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، علیه کانادا، مکزیک و چین این پتانسیل را دارند که بر سود شرکت‌ها تأثیر بگذارند و مسیر تورم، رشد اقتصادی و عملکرد بازار سهام را تعیین کنند. اگرچه برخی از شرکت‌هایی که با مکزیک و کانادا درگیر هستند پس از آنکه ترامپ موافقت کرد تعرفه‌های جدید بر این کشورها به مدت یک ماه به تأخیر بیفتند، بخشی از زیان‌های خود را جبران کردند، سرمایه‌گذاران همچنان در حال ارزیابی پیامدهای گسترده این تعرفه‌ها بودند.

شرکت‌ها و سودآوری

گلدمن ساکس انتظار دارد که این اعلامیه‌ها پیش‌بینی‌های سود هر سهم شاخص S&P 500 را حدود ۲ تا ۳ درصد کاهش دهند. این بانک بیان کرده است که هر افزایش ۵ درصدی در نرخ تعرفه‌های آمریکا می‌تواند باعث کاهش حدود ۱ تا ۲ درصدی سود هر سهم شود.

تحلیلگران بارکلیز گفته‌اند که تعرفه‌های علیه کانادا، مکزیک و چین در صورت اجرای کامل، ممکن است باعث کاهش ۲.۸ درصدی در سود شاخص S&P 500 شوند؛ به‌طوری که بخش‌های مواد اولیه و کالاهای مصرفی غیرضروری بیشترین ریسک را داشته باشند. (این تحلیل قبل از اعمال تعرفه‌ها در ۱ فوریه ارائه شده است.)

Citigroup اظهار داشته است که یک شوک کوچک در قیمت واردات در سناریوی تعرفه محدود احتمالاً منجر به کاهش ۵۰ بیس پوینت در حاشیه ناخالص شاخص S&P 500 می‌شود، در حالی که تعرفه‌های گسترده ممکن است حاشیه را تا ۲۵۰ بیس پوینت کاهش دهند.

به گفته BlackRock در صورتی که تورم باعث افزایش نرخ بهره شود و موجب جهش ارزش دلار تا اوج سال ۲۰۲۲ گردد، حاشیه سود صادرکنندگان ممکن است آسیب ببیند.

خودروسازان

دنیل روسکا، تحلیلگر ارشد در Bernstein، اعلام کرده است که بخش خودروسازی آمریکا ممکن است با هزینه اضافی تا ۴۰ میلیارد دلار در سال مواجه شود؛ که این امر معادل افزایش متوسط حدود ۷٪ به ازای هر خودرو می‌باشد.

گلدمن ساکس پیش از اعلام تعرفه‌ها اعلام کرده بود که کانادا و مکزیک تقریباً یک‌پنجم ارزش مصرف و تولید خودرو در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

تحلیلگران RBC در یادداشتی مورخ ۲۸ ژانویه بیان کردند که هزینه‌های اضافی اعمال‌شده بر واردات مکزیکی ممکن است برای جنرال موتورز مشکل‌ساز شود و احتمال انتقال تولید به آمریکا وجود دارد.

به گفته Stifel، در میان خودروسازان اروپایی، بیشترین قرارگیری در معرض تعرفه برای شرکت‌های فولکس واگن و استلانتیس است. این تعرفه‌ها می‌تواند تأثیری به اندازه حدود ۸ میلیارد یورو (معادل ۸.۲۵ میلیارد دلار) از درآمد فولکس واگن و ۱۶ میلیارد یورو از درآمد استلانتیس داشته باشد. با این حال، Stifel افزود که تأثیر واقعی ممکن است به دلیل اقدامات اتخاذ‌شده توسط شرکت‌ها بسیار کمتر از این مقادیر باشد.

تولیدکنندگان فولاد

J.P. Morgan اعلام کرده است که تولیدکنندگان فولاد اروپایی که زنجیره‌های تأمین تولیدی خود در آمریکا را با مکزیک، کانادا و اروپا یکپارچه کرده‌اند، مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

تحلیلگران، شرکت‌های ArcelorMittal و همتای فنلاندی آن، Outokumpu را که در معرض فولاد مکزیکی و کانادایی قرار دارند، برجسته کرده‌اند؛ در حالی که شرکت‌های Acerinox و SSAB دارای تولید مستقر در آمریکا هستند.

همچنین، تحلیلگران J.P. Morgan در یادداشتی مورخ ۳ فوریه اظهار داشتند که کانادا تقریباً ۷۰٪ از واردات آلومینیوم به آمریکا را تأمین می‌کند.

تورم

استراتژیست‌های بارکلیز اظهار داشتند که تعرفه‌ها می‌توانند شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE)، که به عنوان معیار تورم مورد علاقه فدرال رزرو شناخته می‌شود، را به اندازه ۳۵ تا ۴۰ بیس پوینت در سطح سالانه طی یک دوره ۱۲ ماهه افزایش دهند.

گلدمن ساکس بیان کرده است که در صورت اجرای تعرفه‌ها، شاخص PCE آمریکا (به استثنای اقلام نوسان‌پذیر مانند غذا و انرژی) طبق برآوردهایی که پیش از اعلام تعرفه در ۱ فوریه انجام شده بود، حدود ۰.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید